Een limousine als de A8 moet niet alleen op de top mikken als het om prestaties of comfort gaat, hij moet er ook alles aan doen om z’n inzittenden tegen onheil te beschermen. In dit segment mag u zich aan de rijkste uitrusting verwachten. Het arsenaal omvat daarom –vanzelfsprekend- frontale en laterale airbags en zijdelingse exemplaren achteraan. De hoofdsteunen zijn van het actieve (whiplash-beperkende)-type en natuurlijk zijn de gordels voorzien van intelligente spanners. De A8 zal ook bij elke botsing de waarschuwingsknipperlichten activeren, de deuren ontgrendelen en de motor uitschakelen.
De actieve veiligheidssystemen omvatten -naast de permanente vierwielaandrijving die door z’n voorspelbare en baanvaste weggedrag een aanzienlijke bijdrage levert- een indrukwekkend arsenaal letterwoorden. Zonder te verwaarlozen in een schier eindeloze lijst subfuncties, waken die over tractie, de stabiliteit en het remgedrag van de A8.
Staart u zich vooral niet blind op de gemiddelde veiligheidsscore; dit is één van de veiligste wagens op de markt. De score is het resultaat van een horizontale marktvergelijking (binnen hetzelfde segment dus) en daarin brengt deze Audi weinig bij. Geen knie-airbags of zelfactiverende noodrem. Bij vaandeldrager Mercedes biedt men meer.