Audi heeft met de A8 altijd een limousine met sportief rijkarakter willen neerzetten en bijgevolg werd het ontwerp in hoge mate gedreven door gewichtsbesparing. Audi zette al een mijlpaal met de eerste A8, die op grote schaal gebruik maakte van aluminium en wou nog beter doen met zijn opvolger. Ondanks een toegenomen comfortuitrusting, bleef het gewicht van de nieuwkomer gelijk of net onder dat van zijn voorganger! In het totale gewicht van 1945 kg, zit 546 kg aluminium… De volledige carrosserie weegt minder dan 300 kg. De strijd tegen ‘overgewicht’ gaat zeer ver. Zo werden de traditionele geluidsdempingsmatten vervangen door het inspuiten van akoestisch dempingsmateriaal. In de wielkasten zit een textielbekleding als bijkomende geluidsdemping. Per wiel werd ook nog 1 kg bespaard…
Rijden met deze A8, daar wordt je vrolijk van, dat lijdt geen twijfel. Dat heeft te maken met de royale interieurruimte, de kwaliteit van het zitmeubilair, het precieze stuurgevoel en vooral de manier waarop de wagen in elke situatie als vanzelfsprekend overheerst. De motor reageert altijd uiterst alert en de A8 laat zich heel precies sturen, zodat hij het gevoel geeft compacter te zijn dan hij in werkelijkheid is (op de Autobahn). Deze wegreus rijdt alsof het een (grote) sportwagen is. Eén van de heerlijkheden waarmee de A8 charmeert is de standaard gemonteerde adaptieve luchtvering. Elk wiel is voorzien van een luchtveer met continu variabele dempingsgraad, aangestuurd vanuit een compressor onder de motorkap en een drukreservoir in de koffer. De maximale drukvulling bedraagt 16 bar. Als bestuurder kiest men voor de comfort- of dynamische stand, of laat de elektronica gewoon zelf de beste instelling bepalen in functie van de rijsituatie.
Niet minder gecharmeerd zijn we van de schakelmechaniek, die naast de schakelhendel op de middentunnel – voorzien van een “S”-stand – met manuele ‘uitwijkmogelijkheid’ tevens schakellepels aan het stuur biedt (links = - / rechts = +). Het aantippen van de stuurbediening haalt de bak onmiddellijk uit de ‘D’-stand, om manueel te schakelen. Laat men de lepels een poos onberoerd, dan wordt de automatische werking weer vanzelf hernomen. De A8 4.2 TDI laat een prettige diepe brom horen wanneer hij wordt aangespoord om zijn kunnen te tonen, maar is verder uitstekend geluidsgedempt. Jammer genoeg had ons testexemplaar last van hinderlijk windgeruis bij snelheden boven de 190 km/u. Ook de immense banden doen enigszins afbreuk aan het stiltecomfort dat de A8 als intrinsieke kwaliteit meedraagt. De wagen gaat lineair door tot zijn begrensde topsnelheid van 250 km/u Bij ons testexemplaar greep de begrenzer pas in als de snelheidsmeter net boven de 260 km/u aanwees…
En het verbruik? Met de cruise control op 135 km/u reden we tot aan de Nederlands/Duitse grens met slechts 8,2 l/100 km, wat een rijbereik van ruim 900 km mogelijk maakt. Vervolgens konden we op de Duitse Autobahn een tijdlang een gemiddelde van 125 km/u halen met snelheidspieken tot 250 km/u, terwijl het verbruik 9,8 l/100 km bedroeg. Daarna ging het wisselend zeer snel – kilometerlange stukken boven de 230 km/u - tot zeer traag – wegenwerken met 80 km/u beperking - wat de gemiddelde snelheid deed dalen tot 121 km/u en het verbruik opjoeg tot 11,9 l/100 km. In 2003 reden we hetzelfde traject met dezelfde wagen, doch met de 4.0 TDI onder de kap en hadden daarvoor 11,3l/100 km nodig. De verklaring hiervoor: veel vlotter verkeer.