Rijden met de Audi A8 voelt niet alleen vorstelijk, de totale ‘ambiance’ werkt ook onwaarschijnlijk verslavend. De 4.2 TDI is een zalige krachtbron – een begrip dat hier heel letterlijk te nemen is – die bovenop een aangenaam geluid laat horen, een 8-cilinder waardig, ook al slurpt hij diesel. Het weggedrag is, net als de automaat, enkel met superlatieven te omschrijven. Door z’n relatief lage gewicht (te danken aan in aluminium uitgevoerde koetswerk) laat de A8 zich behalve zuinig, ook sportief sturen. In die onverwachte sportiviteit schuilt de grootste troef van de A8. In een segment dat er zich weinig toe leent, is dit met voorsprong de beste “driver’s car”. Daarin schuilt ook weer een gebrek; hij is omwille van die atletische houding minder geschikt om door een chauffeur gereden te worden, ook al wordt je achteraan overladen met –veelal optionele- comfortitems en is het plaatsaanbod er prinselijk.
In het topsegment zijn het vooral details die het verschil maken. Zo gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat je bij een concurrent als Mercedes op meer toptechnologie beroep kan doen. De A8 is één van de veiligste auto’s in z’n categorie, maar onder meer bij het merk met de Ster gaat men baanbrekender tewerk in het verzinnen van veiligheidsverhogende snufjes.