De Dacia Logan 1.4 heeft voelbaar te weinig trekkracht. Hij weigert in de toeren te klimmen en soepelheid is hem al helemaal vreemd. We vragen ons dan ook af wat het wordt als de mogelijkheid benut wordt om er met vijf inzittenden op uit te trekken… Hij is dus traag en sloom, zoals Renaat Landuyt, Steve Stevaert en andere verkeersterroristen het graag hebben. Doodvonnis getekend? Neen, want hij schakelt meer dan gewoon goed, biedt een behoorlijk stuurgevoel (bekrachtigd op onze testwagen; 400 euro) en blijkt ook nog goed te remmen. Alleszins veel beter dan wat zijn prestaties vereisen. Op ons tot op de draad versleten en nauwelijks onderhouden Belgische wegennet slaagt de Logan erin de oneffenheden tot een goed verdraagbaar niveau uit te filteren. Alsof dat nog niet volstond, heeft de Logan niet eens een foute wegligging, of er zou op z’n minst wat van gemaakt kunnen worden.
De bodemplaat is afkomstig uit het Renault-arsenaal, waar ze onder meer voor de Renault Modus wordt gebruikt. En ook de andere cruciale mechanische organen zijn afkomstig van het Franse moederbedrijf. Geen spitstechnologie, maar degelijke en beproefde techniek die voldoet aan de hedendaagse milieunormen. Zo heeft de 1.4l benzine nog verouderde monopoint-injectie. De viercilinder levert bij 5.500t/min een maximumvermogen van 75pk. Het koppel bedraagt 112Nm en wordt bij 3.000t/min afgeleverd. Wie de krachtbron onder luid protest geselt, haalt 100km/u in exact 13 tellen. De topsnelheid bedraagt 162km/u. Renault geeft een verbruiksgemiddelde op van 6,6l/100km (gemengde cyclus). Wij kwamen 8 deciliter hoger uit.