Om de Logan beter te begrijpen, moeten we hem durven te vergelijken met de Ford Model T, die als doelstelling had de Amerikanen op wielen te zetten en de latere VW Kever, die in Duitsland net dezelfde bedoelingen had. Met de Logan wil Dacia (Renault) gewoonweg een zeer toegankelijk geprijsde auto aanbieden in de voormalige Oostbloklanden. Logischerwijze zijn de aankoopcriteria van een publiek dat zijn eerste nieuwe auto uit een showroom buiten rijdt anders dan voor een verwende westerse consument. Daarom schrokken we niet weinig toen bleek dat er in onze alles biedende en haast oververzadigde consumptiemaatschappij al snel een groot enthousiasme groeide voor de Logan. Renault werd zowat verplicht het koopje naar het westen te halen en er te commercialiseren, iets wat op 9 juni 2005 in Frankrijk ook gebeurde…
Renault verzekert de officiële distributie en past de wagens aan volgens een specifiek lastenboek voor West-Europa. Zo verschijnen ABS, twee frontale airbags en hoofdsteunen op de lijst met standaarduitrusting. Daarmee verschilt onze Belgische Logan meteen van de oorspronkelijke Roemeense versie. Bovendien genieten de kopers 3 jaar of 100.000 km garantie. Officieel vanaf 1 december 2005, startte de verkoop van de Logan onder Dacia als merknaam in België. In eerste instantie met uitsluitend benzinemotoren: een 1.4 (75 pk) en een 1.6 (90 pk). De prijzen starten bij 7.500 euro voor de 1.4 in zijn meest 'basic' uitvoering – zonder stuurbekrachtiging - gevolgd door 7.950 euro voor de 'Ambiance' en 8.700 euro voor de 'Laureate'. De 1.6 is er enkel in 'Laureate'-uitvoering en moet 9.150 euro kosten. Vanaf begin dit jaar verscheen ook een Logan met dieselmotor op de prijslijst. Het betreft de 1.5dCi 70 pk, een goede bekende uit het Renault-gamma, aangezien hij al beschikbaar is op Clio, Kangoo en Modus. De 1.5dCi heeft een stuurbekrachtiging nodig, en is bijgevolg enkel beschikbaar op de uitvoeringen Ambiance en Lauréate. De Ambiance 1.5dCi kost 9.950 euro en de Laureate 1.5dCi overstijgt met een prijskaartje van 10.500 euro net de 'psychologische grens' voor een echt goedkope wagen.
Renault zal de Logan vanaf dit jaar in 6 landen bouwen: Roemenië, Rusland, Marokko, Colombia, India en Iran. Een lijstje dat geen twijfels laat over de ware roeping van de Logan.