Wie op zoek is naar een koopje, wordt door de Logan uitstekend bediend, maar mag nadien niet komen klagen over imago, uitrusting, afwerking en zoveel meer, waar je vandaag al snel zowat het dubbele moet voor meebrengen. Wonderen bestaan niet, ook niet bij Dacia. Met de Logan zet men een flinke stap terug in de geschiedenis van de auto-evolutie, maar eerlijk, het is allemaal minder negatief dan verwacht. Het is kiezen voor uiterst betaalbare basismobiliteit of voor een moderne wagen met uitstraling. Wij zijn dus liefst met andere auto’s mobiel, maar wie op zoek is naar een ruim en functioneel basisvervoermiddel heeft aan de Logan een valabele kandidaat. Er zijn voor hetzelfde geld andere wagens te koop die veelal moderner ogen en voelen, vaak veiliger zijn –de Logan scoorde eerder matig in de EuroNCAP crashtests-, maar zonder uitzondering een pak kleiner zijn.
Dacia Logan 1.4MPI Conclusie
Bezin eer je begint.. De hedendaagse consument is terecht veeleisend, maar gedraagt zich niet altijd eerlijk t.o.v. de producent van verbruiksgoederen… Een prijs moet correct zijn, maar wie weinig betaalt, mag niet verwachten dat hij of zij veel meer krijgen toegestopt dan waar ze voor betalen. De Logan 1.4 Ambiance die we reden, kostte uiteindelijk 9.300 euro, waarvan 400 euro voor het servostuur, 300 euro voor de lak en een (schandalige) 400 euro voor de radio. De Logan is geen scheurijzer. Naast de wat tamme motor is de Logan voorzien van een remsysteem dat tegen z’n taak is opgewasssen, en kan met een goedmoedig weggedrag en een vergevingsgezinde ophanging toch nog rijplezier en comfort verschaffen.