Het gamma in België wordt opgemaakt uit dtie benzineversies en even veel dieselmotoren. Na de directe inspuittechnologie voor de dieselmotoren, past Fiat nu ook op grote schaal directe inspuiting toe op de motoren die niet oliehoudende brandstof door de cilinders jagen. De benzinemotoren hebben een inhoud van 1.9, 2.2 en 3.2l en leveren respectievelijk 160, 185 en 260pk. De prijzen ervan variëren van € 25.800 voor de instap-1.9 en klimmen tot € 39.200 voor een rijkelijk uitgeruste 3.2. De instapprijs voor de dieselversie is lager. Alfa levert al een 1.9 JTD met 115pk vanaf € 23.300. Dat is ook het model dat het in het omvangrijke fleet-segment het beste zal doen. Hetzelfde 1.9 viercilinderblok bestaat ook in een versie met 16 kleppen en een opgewaardeerde turbo. Die -onze testwagen- levert 150pk en is vanaf € 24.300 te krijgen. De zachte 1.9 is er ook nog met een vermogen van 120 en om het fiscaal wat aantrekkelijker te maken biedt Alfa Romeo van de potentere variant een versie aan die op 136pk wordt afgeknepen. Aan onze testwagen hangt een basisprijskaartje van € 29.750. Erboven vinden we enkel nog de 2.4JTD in het dieselpalet. Die heeft 200 paarden op stal en wordt de uwe voor € 33.500.
Alfa Romeo 159 1.9JTDM Inleiding
Alfa Romeo laat zich al van in het begin van z’n carrière opmerken met modellen die specifieke, sportieve rijeigenschappen koppelen aan een koets die met een Italiaanse zin voor esthetiek was ontworpen. Toch waren er weinig wagens die dergelijke kwaliteiten aan rationele eigenschappen –de ruimte van een gezinswagen- wisten te koppelen. De 156 had het schijnbaar allemaal, en oogste er een succes mee dat Alfa Romeo overeind helpt houden. Sinds z’n introductie in 1997 werden 680.000 stuks van de 156 verkocht. Bovendien bleek het lijnenspel opvallend goed bestand tegen de tand des tijds. De 159 is dan ook vooral meer van hetzelfde, en toch ook niet. Uiterlijk is het verwantschap klaar als pompwater. Tegelijk mikt Alfa Romeo met de 159 een klasse hoger. Evolutie die door de nieuwe buitenafmetingen wordt gedicteerd en zich manifesteert in Alfa’s keuze om de type-aanduiding meteen met drie eenheden de hoogte in de sturen.