Ook in het segment van de pick-ups bieden de concurrenten graag tegen elkaar op. Reken daarbij de populariteit van het voertuigtype op de centimetergeile Amerikaanse markt (waar ze elke andere soort achter zich laten) en je komt tot de logische conclusie dat een groei onvermijdelijk was. Deze Hilux doet er in de lengte 40cm bij. Daardoor bedraagt de lengte 5,25m. Je hebt er dus niet meteen een auto aan die je op een zakdoek parkeert. De breedte bedraagt 1,76m terwijl de hoogte van 1,81m veilig is voor de meeste ondergrondse parkeergarages.
De koets van de Hilux evolueerde, maar de meeste concurrenten -waarvan Nissan’s Navara en de Mitsubishi’s L200 de voornaamste zijn-, trekken een modernere kaart. Meer gerokken koplampen, uitgesproken wielkasten en treeplanken (vervat in het ‘wide pack’) verhullen niet dat deze Toyota behoudsgezind is gestileerd. Niet oubollig, maar gewoon weinig fantasierijk. Wellicht is hij daardoor beter bestand tegen de tand des tijds. Die treeplanken zijn overigens mooier dan ze nuttig zijn. De lengte van de laadbak varieert naargelang de lengte van de koets. Van 2,3m bij de enkele Cabine, over 1,8m bij de Extra Cab-uitvoering tot een minimum van 1,52m voor deze Dubbele Cabine.