De WRX STi –van Subaru Technica International dat de afstelling voor z’n rekening neemt- is de meest extreme Impreza die te koop is. En dat zie je in een oogopslag aan de onbescheiden uitmonstering. Een look die gegarandeerd de tongen losmaakt, maar die omwille van het potentieel onder het gaspedaal toch gepermitteerd is. De 2,5l boxermotor met turbo levert voortaan immers 280pk en 392Nm koppel. De sedan die haast niets van z’n praktische eigenschappen inboet haalt er 100km/u mee in 5,4 tellen en is tot 255km/u snel. Dolle pret, waarvoor je € 41.995 moet neertellen. Wellicht is dat minder problematisch dan de gebruikskost (de WRX STi slurpt brandstof bij decaliters), de hoge bijdrage voor vadertje Staat of de bedenkelijke blik van je verzekeringsagent.
Uiterlijk oogt de vernieuwde Impreza fris. Binnenin begint de franjeloze vormgeving de jaren zichtbaar te dragen, maar omwille van de heldere ergonomie en het gebruiksgemak zien we dat door de vingers. Immers, sportwagens met plaats voor vijf én 401l bagage liggen dun gezaaid. De voornaamste bedenking hebben we bij het rijgedrag. In tegenstelling tot de reguliere WRX die het van z’n grip moet hebben, eist de STi stevig smijtwerk als het hard moet gaan. Dat vereist toch wat specifieke ervaring.