De laatste generatiewissel van de Transporter hebben we inmiddels achter ons gelaten. Toch oogt deze 4,89m lange, 1,90m brede en 1,94m hoge monovolume niet alsof hij een opfrisbeurt kan gebruiken. Het lijnenspel van een dergelijk voertuig is een stuk minder modegevoelig dan dat van meer trendy concepten. Volkswagen introduceerde behoorlijk wat elementen die het verschil met de bestelwagenuitvoering moeten onderlijnen. Wie € 50.000 uitgeeft aan z’n vervoermiddel wil immers niet voor transporteur versleten worden. Vooral in de ons voorgeschotelde Highline-uitvoering oogt de Multivan zeer verzorgd. De koplampen hebben dubbele lenzen en zitten achter helder afdekglas, de bumpers en zijstrips zijn netjes in de lakkleur gespoten, de mistlichten in de voorschort ingewerkt, het glas getint en dan zijn er nog onder de massieve koets eerder klein ogende 16-duimers voor de montage van het rubber.
Het interieur is toegankelijk via twee conventionele voorportieren en twee reusachtige elektrisch bediende schuifdeuren achteraan. Wie afdaalt in het gamma ziet de tweede schuifdeur en de elektrische bediening op een gegeven punt wel sneuvelen. De reusachtige koffer is toegankelijk via een grote klep. Door de vijzels ervan nauwkeurig te caliberen, opent en sluit die met meer gemak dan je voor mogelijk houdt.