Het stuurwiel werkt harmonieus samen met de elektronische engelbewaarder voor de onderstelreacties, alias DSC (dynamische stabiliteitscontrole). Het stuurt de verschillende rem- en onderstelsystemen aan, waaronder Dynamic Brake Control (DBC), het antiblokkeersysteem (ABS) en de tractiemodus (DTC) behoren, en voorkomt gevaarlijk doorslippen. Gelukkig smoort deze elektronicahulp het rijplezier niet in de kiem. Meer zelfs, met de DTC-toets kan men zelf bepalen hoe ver men daarbij wil gaan. Helemaal uitgeschakeld, wat bij BMW in tegenstelling tot vele anderen wel kan, kan men voluit genieten van de overstuurreacties die zo eigen zijn aan een achterwielaandrijver. Schat men zijn stuurmanskunsten toch wat minder in, dan biedt de middenstand een uitstekende balans tussen sportieve reacties en veiligheid.
Zijn motor, die we al bij de presentatie van de nieuwste 3-Reeks konden appreciëren, is lekker soepel bij legale snelheden tot iets erboven. Hij hangt mooi aan het gas, al blijft hij tot net rond de 2.000 tr/min ‘dood’. Als compensatie trekt hij gezwind en vrolijk door tot 4.500 tr/min. Hij leent zich uitstekend voor het dagelijkse gebruik dat de meeste kopers er in ons land van zullen maken, doch bij een ritje op de Duitse Autobahn zullen ze moeten vaststellen dat er boven de 170/180 km/u niet veel meer te beleven valt. Ondanks de gespecificeerde topsnelheid kost het de 520d veel moeite om boven de 200 km/u uit te klimmen. In de wagen blijft hij onder alle omstandigheden comfortabel stil; buiten is hij redelijk luidruchtig. Met een goede 8 liter per 100 km kunnen we hem moeilijk als drinkebroer bestempelen, maar het kan ook aanzienlijk zuiniger, bewijst de Audi A6.