Maar België is België en dat betekent dat heel wat geïnteresseerde klanten toch niet helemaal die wagen kunnen bestellen die ze voor de deur zouden willen of zoals hun favoriete merk die ook heeft bedacht… Mercedes-Benz maakt er geen geheim van dat de E-Klasse rond de 320 als ‘standaardmotor’ is ontwikkeld en bij Audi is de 3.2 FSI / 3.0 TDI ook de motor waarmee de A6 het beste van zichzelf geeft. BMW heeft bij de ontwikkeling van een 5-Reeks allicht ook een 3.0 liter in gedachte. De onrealistische fiscale druk op (diesel)motoren met een middelgrote cilinderinhoud verstikt in ons apenland echter de verkoop van deze juweeltjes, maar daar hebben de automerken gelukkig wat op gevonden. Audi heeft zijn duivel doet al – de 2.0 TDI - aangepast om de A6 in de nationale verkoopstatistieken de wind in de zeilen te geven, Mercedes heeft een E 200 CDI in de catalogus en BMW reageert met de 520 d die we hier aan de tand mogen voelen.
Een BMW 520d moet in basisversie 36.700 euro kosten (39.200 voor de Touring), al wil daarmee niemand de deur uit. Dat is niet anders voor zijn directe rivalen, die 33.970 euro kosten voor de Audi A6 (36.050 voor de Avant) en 37.631 euro voor de Mercedes-Benz E 200 CDI (bestaat niet als break).