De hand van de veel bekritiseerde chief designer Chris Bangle en diens specifieke designtaal voor BMW, is nadrukkelijk aanwezig in het uiterlijk van de 5-Reeks. Vooraan is er de dubbele nier als ‘eeuwenoud’ huisstijlkenmerk, hier in sterk afgeplatte vorm. De lichtblokken lopen ver door in de flanken en zijn opgetrokken aan de hoeken. De voorkant van deze BMW toont ook een beetje ‘haaienmuil’ in de onderkant van de bumper, zoals de Peugeot 407 dat wijd opengesperd demonstreert en ook andere recente nieuwkomers laten zien. Men zou kunnen stellen dat Chris Bangle hiermee een actuele trend in autodesign voor was. Achteraan valt de diep doorgetrokken achterbumper op, die veeleer als een soort ‘schort’ uit een koetswerktuningkit oogt. De kofferklep integreert meteen ook een achterspoiler.
Onze testwagen stond op GoodYear Eagle in maat 225/50 op 17-duims velgen. Het ging om ‘runflat’ exemplaren, samen met de velgen goed voor een meerprijs van 694,21 euro excl. BTW. Plaats voor een reservewiel biedt de 520d niet. Er is wel een kuip in de koffervloer met zelfs een vakverdeling, maar die is vooral gedacht om er de vuile schoenen in te droppen na een wandeling door het bos. Een wettelijk verplichte gevarendriehoek en verbandkist worden de BMW-liefhebber 53,72 euro excl. BTW aangerekend.