Met de 520d brengt BMW de noodzakelijke concurrentie in deze door het bekende Duitse trio gedomineerde autocategorie. Wij durven de Mercedes-Benz E200CDI niet echt een partij noemen voor de 520d, want daarvoor is zijn motor te zwak uitgevallen, wellicht zelfs met de zopas aangekondigde opfrisser. Met de E220CDI zou dat heel anders uitpakken, maar dan hebben we het ook weer over prijzen die nog verder uit elkaar gaan liggen.
De 520d van BMW staat dus lijnrecht tegenover Audi’s A6, die minder kost, wat ruimer is, zuiniger, maar zich wel aan z’n voorwieltjes door het verkeer sleept. Simpel is het dus niet, want beide merken hebben hun getrouwen en die beoordelen de producten met aangroeiend fanatisme. De compactere BMW 520d kiest zichtbaar voor een sportievere aanpak, waar de A6 de kaart van ruimte en comfort trekt. De BMW-motor loopt prachtig in het normale werkingsgebied, stiller ook.
Het wordt dus onvermijdelijk een heel persoonlijke keuze, die net zo moeilijk is als kiezen tussen een goede pint of een goede wijn. Ze smaken allebei op het juiste moment en in een bepaalde situatie even lekker, maar kunnen het samen ook niet vinden.