De R-Klasse is niet zo hoog als een typische monovolumewagen... wel aanzienlijk hoger dan een break. Hij verraste ons dan ook bijzonder aangenaam met zijn prettig bochtengedrag, dat vrij was van overdreven schommelbewegingen zoals die bij dit soort constructies al te vaak voorkomen. De R-Klasse blijft mooi rechtop en laat zelfs stevige bochtsnelheden toe. De variabele stuurbekrachtiging is uitstekend aangepast aan de wagen en biedt onder alle rijomstandigheden veel gevoel met de weg. Nog een aangename eigenschap was de ondanks zijn uit de kluiten gewassen carrosserieformaat geringe gevoeligheid voor zijwind.
De combinatie van de 320 CDI dieselmotor met de 7G-Tronic automaat hebben we al vaker geprezen. Hij haalt hier misschien net niet de gesofisticeerdheid die we mochten ervaren in de CLS, maar blijft toch uitermate knap presteren ondanks omvang en gewicht van deze auto. De cruise control biedt voorgeprogrammeerde stappen van 5 km/u voor het vergrendelen van de gewenste snelheid. De R320CDI is een zeer stille wagen – hij laat heel weinig rij- en windgeluiden horen – wat in combinatie met de uitstekende zetels vooraan en centraal, de beste basis vormt voor comfortabel reizen over lange afstanden. Dat is tenslotte ook de ware roeping van deze wagen.