De realiteit van vandaag is enigszins anders. De ‘Vision Grand Sports Tourer’ draagt nu de naam R-Klasse en staat met bescheidener velgen en zonder hybride-aandrijving - al kan dat snel veranderen – bij de concessionarissen. Minder bescheiden is de omschrijving van de R-Klasse als zoveelste nieuwe autoklasse. De troeven die hij wil uitspelen zijn een cocktail van break, luxe-vrijetijdsterreinwagen (SUV), berline en royale monovolumer. Als dat maar niet te ambitieus is voor één enkele wagen, zelfs met een ster voorop. De instap in de R-Klasse kost minimaal 54.692 euro. Daarvoor koopt men een R 320 CDI (224 pk) met 4-MATIC vierwielaandrijving en 7-traps automaat. Hij bestaat ook als lange versie en kost dan 56.507 euro.
Het benzineaanbod start met de 272 pk sterke R 350, eveneens met 4-MATIC vierwielaandrijving en 7-traps automaat. Het prijskaartje toont 55.055 euro of 56.870 euro voor de lange uitvoering. De hiërarchisch volgende stap is de R 500 (V8 - 306 pk) die vanaf 74.536 euro en 76.351 euro wordt verhandeld. In Genève kregen we dan het neusje van de zalm voorgereden, een R-Klasse met AMG saus, ofwel de R 63 AMG. Onder de kap huist een 6,3 liter grote V8-motor, goed voor 375 kW/510 pk en een imposant koppel van 630 Nm. Zijn 20 duims grote aluminium velgen met 265/45 R 20 banden moeten helpen al dat mechanisch geweld aan het wegdek te slijten. Een ‘korte’ R 63 AMG moet de 0 tot 100 km/u sprint afwerken in 5,0 seconden rond en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Wij hielden het ‘bescheiden’, met een weekje aan het stuur van een R 320 CDI, weliswaar ‘lichtjes’ opgewaardeerd met 17.707 euro aan opties.