Vooraan is er in tegenstelling tot de bekende monovolumewagens een nog flink uitlopende motorkap. De ver in de flanken doorgetrokken druppelvormige koplampen, laten de wagen ook nog groter lijken. Wij reden rond met Bi-Xenon koplampen en actieve bochtenverlichting, wat we ten zeerste apprecieerden, doch met 1814 euro op de optielijst gespecificeerd zagen. Onze wagen was verder uitgerust met het optioneel ‘sportpakket’ – 3209 euro - wat o.a. warmtewerende beglazing, chroom sierelementen (strips, portiergrepen en radiatorrooster), alsook 5-spaaks 19” aluvelgen met 255/50 banden inhoud.
Het panoramadak – een optie die 2653,53 euro wordt aangerekend – doet zijn naam alle eer aan. Het glasvlak beslaat werkelijk zowat het volledige dakoppervlak en is van hoge kwaliteit. Op het dak vinden we een vooruitrusting voor een specifiek dakdragersysteem van Mercedes-Benz. De buitenspiegels van de R-Klasse zijn veel te klein om een goed overzicht te bieden op zo’n omvangrijke wagen. We weten natuurlijk best dat de buitenspiegels een ergerlijke bron van windgeluiden kunnen zijn en de ontwerpers ze daarom zo klein mogelijk tekenen, maar te klein is te klein en dat gaat ten koste van de veiligheid.