De stuurbekrachting is van het elektrische type. Een soort die stil en energiezuinig werkt, maar in het stuur een onthecht gevoel geeft dat makkelijk nefast zou kunnen zijn voor een op sportiviteit gestelde wagen. Maar omdat het stuur zeer direct is, blijft het gevoel aanvaardbaar. De afstelling van het achterdifferentieel vinden we minder leuk. Dat stuurt het vermogen immers heel makkelijk naar het minst belaste wiel (aan de binnenkant van de bocht) dat daardoor gaat doorspinnen. Daarom heb je aan het vermogen niet genoeg om de achterkant te laten uitbreken; je moet echt provoceren om het lichte onderstuur er in de bocht af te snijden. Over de remmen, waarvan het pedaal zich zeer communicatief toont, kunnen we geen slecht woord verzinnen. Zonder dat het echt om een crimineel goede combinatie gaat, moet je stellen dat het je zelfs bij een sportieve rijstijl nooit op je honger zal laten zitten. Met 9l in de door de constructeur opgegeven verbruiksmix en een liter of 12 testverbruik is de IS een gemiddelde leerling.
Lexus IS 250 Rijgedrag
Wijlen de IS 220 had een zijdezacht draaiende zes-in-lijn onder de kap. Deze IS 250 heeft die architectuur die anders enkel door BMW wordt gebruikt, weer ingeruild voor een blok met een meer conventionele V-vorm. Toch krijgt de IS daardoor geen kikker in de keel en strekt het klankspel van de zespitter van hoog gezoem tot blazend, maar helaas nooit grommend of gorgelend. Uit de cilinderinhoud van exact 2.500cc worden 208 paarden gepuurd. Vermogen dat vrijkomt bij 6.400t/min. De trekkracht manifesteert zich ten volle – 252Nm – bij 4.600t/min. Vooral dat laatste is geen topwaarde, maar de uitstekende zestrapsautomaat (bepaald niet vies van een hoge omwentelingssnelheid) weet er de vaart zeer goed in te houden. Je kan ook zelf schakelen, met flippertjes achter het stuurwiel, al is dat gezien de kwaliteiten van de bak volstrekt onnodig. Probeer je het toch dan erger je je wellicht binnen de kortste keren blauw aan de betweterige elektronica die niet kan nalaten de koppelslip te variëren. Een symptoom waar nogal wat zelfschakel-automaten last van hebben. De prestaties; de IS 250 A rijdt na 8,4 tellen 100km/u en haalt 225 in z’n op één na hoogste verzet.