Exact zeven jaar na de eerste generatie brengt het nog jonge luxemerk van motorgigant Toyota een tweede IS op de markt. Voor het eerst is er een diesel en de benzineversie ziet z’n zes-in-lijn blok ingeruild worden voor één met een conventionele V-vorm. Die benzine maakt ondanks een wat beperkt koppel van 252Nm - tegen 208pk - de IS 250 behoorlijk vlot. Dat is voornamelijk te danken aan de alerte zestrapsautomaat.
L-finesse is de naam van de nieuwe vormtaal van de constructeur. Een gegeven dat zowel binnen als buiten vloeiende lijnen en spanningsvelden oplevert. De IS oogt apart, maar –op de te grote spiegels na- zowel gespierd als nog voldoende elegant. In het interieur is het speuren naar de centimeters die ook de concurrenten aanbieden. Vooral achteraan blijft de Lexus achter in zowel hoofd- als beenruimte. En de koffer is ook niet de grootste. De prijs, vanaf € 35.330 voor de benzine, is een krachtig argument. De IS is immers uitstekend uitgerust, zowel op vlak van comfort als op veiligheidsgebied (met o.m. acht airbags).