De Vitara dateert al uit 1988. Een tijdperk waarin er nog geen sprake was van SUV’s en waarin Suzuki’s veelverkoper het vooral moest opnemen tegen op noeste arbeid gerichte terreinvreters. Inmiddels heeft het cliënteel bovenstaande drielettercombinatie wél ontdekt (met in het segment van de Vitara vooral dank aan de Toyota RAV-4) en groeide de markt van de halfstoere asfaltvreters exponentieel. De Vitara deed al die tijd weinig water bij de wijn, hield het bij een oerconventionele technische lay-out, maar ook daar komt nu verandering in. De aaibaarheidsfactor kan rivaliseren met de Toyota en er werden andere oplossingen gekozen voor onderstel, ophanging en aandrijflijn. Zaken die leven met de Grand Vitara op de weg lichter verteerbaar moeten maken, zonder dat Suzuki de terreineigenschappen helemaal verloochend. De Vitara moet doorgaan waar de Tucsons en RAV-4’s van deze wereld het voor bekeken houden.
De diesel laat zich met de Vitara combineren vanaf € 22.999, maar dan wel in het basisniveau JX en enkel met drie deuren. De vijfdeurs is reeds beschikbaar vanaf € 24.299; een zeer aannemelijk prijsverschil van € 1.300 dat ook nog eens de upgrade naar afwerkingsversie JLX omvat. De JLX-E staat voor € 25.999 in de catalogus.