De vijfdeurs meet 4,47m in de lengte (haast een halve meter meer dan de driedeurs), 1,69m in de hoogte en is 1,81m breed. Het uitzicht van de nieuweling heeft niets gemeen met z’n voorganger. Suzuki opteerde ditmaal duidelijk voor een lijnenspel met wat strakker getekende vlakken. Het geheel heeft een verzorgde, degelijke en vooral eigentijdse uitstraling. Een gevoel dat in de hand gewerkt wordt door een beduidend betere assemblagekwaliteit (de koetswerknaden zijn voor dit segment relatief fijn en gelijklopend) en moderne stijlkenmerken. De bumperschilden zijn –op een aërodynamische lip vooraan na- geheel in koetswerkkleur uitgevoerd, de dakrails zijn ingewerkt, de lichten zien de wereld zowel voor- als achteraan door helder glas, en elementen als deurklinken en spiegelhuizen gaan langs bij de spuitafdeling.
Dat de Grand Vitara er niet helemaal als een watje uitziet heeft te maken met de geaccentueerde wielbogen, een motorkap die ‘op’ de neus lijkt te liggen en een reservewiel dat achteraan de koets geplakt is. Dat werkt altijd.