In vergelijking met de vorige generatie is het vooral de achterbank die vooruitgang boekt. Zowel de toegenomen breedte als de langere wielbasis laten zich er duidelijk voelen. De 3 is nog steeds geen ruimtewonder, hoeft dat van ons ook niet te zijn, maar voortaan kan je wel zonder toegevingen twee volwassenen op de achterbank schikken. De vorige generatie liet daar moeilijk verteerbare steken vallen. In het midden achteraan kan in principe ook nog iemand plaatsnemen, al moet je rekening houden met de relatief grote middentunnel, omwille van de aandrijfstang naar de achteras. Op isolatie is trouwens niet bespaard. Transmissiegeluiden zijn onbestaande, windruis blijft ruim binnen de perken en de diesel houdt z’n donkere brom discreet op de achtgrond. Bij een koudstart is dat wat minder, maar ook dan blijft het ruim binnen de in dit segment geldende grenzen.
Voor een berline met een conventioneel vierdeurs koetswerk, is de belaadbaarheid onberispelijk. De kofferklep maakt plaats voor een voldoende ruime opening en scharniert ver open om het laden van wat grotere objecten te vereenvoudingen. De kofferinhoud is met 460l gemiddeld voor dit segment, al denken we dat een doorsnee gebruiker zich daarmee zelden of nooit beknot zal voelen. De Touring scoort beter op belaadbaarheid zonder meer kofferinhoud te bieden. Een neerklapbare achterbank is optioneel.