De 318d, die in tegenstelling tot wat z’n aanduiding doet vermoeden, is uitgerust met een diesel die 2 liter longinhoud heeft, staat in de catalogus vanaf € 27.950. De 320d is er in z’n fabrieksuitvoering met 163pk voor € 30.700, maar voor hetzelfde geld is ook een fiscaal vriendelijker variant leverbaar die tot 150pk is teruggeschroefd. De concurrentie in het premium-segment moet je zoeken in de 115pk sterke Audi 1.9TDI -vanaf € 25.750-, Mercedes’ C-Klasse die vanaf € 30.492 exact even veel pk als de BMW levert en in groeiende mate Jaguar waar je je voor € 28.900 de X-Type 2.0d met 130pk kan aanschaffen. Interessante alternatieven zijn net onder het premium-segment te vinden, onder meer bij Honda, Ford en Alfa Romeo. Het voordeel daarvan is dat je je dan voor dezelfde prijs ook wat leuke opties kan veroorloven. De BMW en z’n directe concurrenten zijn op de veiligheidsuitrusting na eerder karig van toeters en bellen voorzien. Aan de test-318d hangt dan ook reeds een prijskaartje van € 37.160, inclusief lederen interieur, comfort-pakket met onder meer automatische airco (in plaats van het standaard handbediende exemplaar), metaallak, parkeerhulp, radio-CD, lichtmetalen velgen lederen zetels en de edelhoutuitvoering.
BMW 318d Inleiding
We konden u eerder al een test van de BMW 3-Reeks met de 163pk sterke tweeliter diesel voorschotelen. Die vormde de basisoptie in het dieselpalet dat de Beierse constructeur sinds de lancering aanbiedt. Nu schuift de constructeur er de 318d onder; 122pk rijk. Een product dat op maat gesneden is van het Belgische publiek dat net als bij de vorige generatie wellicht massaal voor de instapper zal vallen. De zakelijke berline is als 318d immers haast € 3.000 goedkoper dan de krachtigere variant. Omdat de grote binnenlandse appreciatie het model ook een goede herverkoopwaarde oplevert, zijn er ook relatief aantrekkelijke leasingtarieven te verkrijgen, en die markt is nu eenmaal verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de bestellingen.