De 318d is op weinig markten zo’n belangrijk model als in België. De klant hier kiest vaak voor dergelijk instappers omwille van aantrekkelijke leasingtarieven en een gunstiger fiscaal regime. Ook bij de vorige drie ging de instapper met het leeuwendeel van de verkoopsorders aan de haal. Aan het zeer zorgvuldig geassembleerde koetswerk en het interieur zal je geen onderscheid kunnen maken. Beiden verdragen ze enige opsmuk en dat is zoals steeds in de lange en prijzige optielijst te vinden. Een basisprijs van € 27.940 is dus slechts het begin. De binnenruimte profiteert van de groei in koetswerkafmetingen. Vooral achteraan, waar nu twee volwassenen probleemloos een monsterrit kunnen trotseren, is dat een zegen.
De veiligheidsuitrusting is bijzonder compleet en ondanks de achterwielaandrijving is ook het onderstel moeilijk uit z’n lood te slaan. De ‘3’ stuur strak en foutloos. Daar moet helaas wel een prijs voor betaald worden, in de vorm van spoorgevoeligheid en concessies op vlak van comfort. We denken bijna weemoedig terug aan het communicatieve, geoliede karakter van z’n voorganger ondanks duidelijk objectieve verbeteringen. De prestaties zijn die van een instapper in dit segment. Een sprinttijd van 10,6 seconden is correct, al voel je duidelijk dat het onderstel op elk ogenblik meer aankan.