Mensen lijken te vallen voor de hoge zitpositie van de SUV’s en monovolumes omdat dat een Ősubjectief en onjuist- gevoel van veiligheid opwekt. Wél terecht wordt door de fabrikanten van dit rollend materieel uitvoerig gewezen op het betere verkeersoverzicht, maar dat verwatert. De populariteit van deze nichesegmenten fnuikt de rijhouding als veiligheidsverhogende factor omdat je gezichtsveld de helft van de tijd toch weer gehinderd wordt door een vervoersmiddel dat net zo hoog is. Wat overblijft in de argumentering zijn de traditionele veiligheidsvoorzieningen. Terreinwagens met een conventioneel ladderchassis hebben vaak moeite om de botsenergie te absorberen, maar deze Range Rover Sport heeft een geïntegreerd chassis dat naast een stijve koets ook voldoende flexibiliteit biedt om kreukelzone’s te integreren. De EuroNCAP heeft nog niet de kans gehad dit model of de technisch nagenoeg identieke Discovery tot schroot te rijden. De conventionele Range Rover werd eerder wel al tegen de vervormbare barrière gekwakt en weerstond de test met een score van vier sterren. De vooruitzichten voor dit meer geavanceerde onderstel zijn dus bemoedigend. Als u als zwakke weggebruiker door een dergelijk product gegrepen wordt, blijven uw kansen evenwel gering.
Op vlak van veiligheidsuitrusting is de Range Sport correct uitgerust. Acht airbags, waarvan zes vooraan, verstevigingsbalken in de portieren, een geavanceerde stabiliteits- en tractiecontrole, ISOFIX vasthechtingshaken voor kinderzitjes en natuurlijk driepuntsgordels op alle zitplaatsen. Twee extra zijdelingse thorax-airbags voor de achterste inzittenden waren leuk geweestij