Range Rover Sport TDV6 / 4.2l V8 kompr. Conclusie

Range Rover Sport TDV6 / 4.2l V8 kompr.
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In januari 2004 stelde Land Rover de Stormer concept car voor op het Autosalon van Detroit. Het merk zei er meteen bij concrete productieplannen te koesteren. Dat werd de Range Rover Sport. Een model dat in tegenstelling tot wat z’n naam doet vermoeden onderhuids nagenoeg identiek is aan de nieuwe Discovery 3, en niet één vijs met de nog een stuk grotere Range Rover deelt. Om de “Sport” uit de naam te benadrukken, bekleedt Land Rover het model met een aantal opvallende stijlkenmerken. Dat levert een potig uitzicht op, al is dit niet meer de sobere terreinwagen die het merk doorgaans aflevert. Het resultaat is op het kantje van barok. In het interieur mist de Range Sport wat van de finesse die de meeste concurrenten in dit segment bieden, maar hij maakt dat ruimschoots goed met z’n typische, karaktervolle inrichting.

We reden zowel met de 190pk en 440Nm sterke 2.7l V6 diesel als met de geblazen 4,2l V8 benzine. De eerste is er vanaf € 51.600, de topmotor kost € 80.900 en is 390pk en 550Nm rijk. Die laatste is wat ons betreft Ően rekening houdend met het prijsverschil- ook de beste keuze. De diesel stelt immers teleur (0-100km/u in 12,6 tellen). De benzine is op z’n minst snel (7,6sec voor de sprint). Sportief zijn ze geen van beiden. Daarvoor is het gewicht (minstens 2,5 ton) te hoog en zijn de conceptuele beperkingen simpelweg te groot. Echt nefast hoeft dat niet te zijn, omdat directe concurrenten als de Audi Q7, de BMW X5 en de Porsche Cayenne zich aan exact dezelfde steen stoten. Maar wie op zoek is naar de “Sport” uit de type-aanduiding komt dus bedrogen uit.

Geef commentaar
comments by Disqus