VW combineert het kleintje met handgeroerde zesbak met loepzuivere schakelwegen. Binnenkort laat het blok zich ook combineren met de briljante DSG-versnellingsbak. Dat wordt pas echt een combinatie om duimen en vingers van af te likken. De 15mm verlaagde sportophanging doet denken aan de uitstekende afstelling van de GTI. Efficiënt, maar niet oncomfortabel. De mindere goden uit het Golf-aanbod deinen en dribbelen dat het een lieve lust is, maar daar laat de GT zich niet aan vangen. De voortrein weet zelf met een nat wegdek raad. De enige kritiek van betekenis die we op de hele ervaring kunnen verzinnen, is een –relatief- gebrek aan betrokkenheid. Het gaat hard, zonder dat je dat gevoel krijgt. Het gemak waarmee deze 1.4 180km/u aanhoudt is verbluffend. Aan de bochtenmanieren van de GT onspringt weinig commentaar; enkel als de wetten van de fysica getart worden steekt onderstuur de kop op.
VW’s nieuwe architectuur is behalve milieu- ook budgetvriendelijk. Een 1.4 springt namelijk wat zuiniger met brandstof om dan een aggregaat met groot slagvolume. Een gemiddelde van 7,2l/100km lijkt niet meteen spectaculair, het ís het –omwille van het opgewekte vermogen- wel. Wie de pk’s steeds hoog in de toeren gaat zoeken, rekent toch best twee litertjes meer.