De vijfde generatie van de Volkswagen Golf is op kruissnelheid. De versies die voor het massavolume zorgen, zijn al een tijdje op de markt en stuwden de minst inspirerende Golf ooit toch weer naar de toppositie in het segment. Nu vult VW de gaatjes in het gamma op. Vorig jaar werd de GTI geïntroduceerd. Daarboven komt er nog een R-uitvoering en net eronder vinden we heden twee GT’s; een benzine- en een dieseluitvoering. Beiden zijn ze 170pk sterk.
België zal onwaarschijnlijk vallen voor het 2.0l dieselblok. Toch opteren we in deze test voor de benzine; 170pk uit een gloednieuw, dubbel geblazen ‘veertienhonderdje’; dat moet geproefd worden. De benzine laat zich ook wat makkelijker verleiden. Die versie schrijf je immers vanaf € 23.510, in driedeursuitvoering, op je naam. De diesel moet minstens € 25.400 opbrengen, terwijl de échte GTI -weliswaar op benzine- al voor € 25.320 van eigenaar wisselt.
De door ons geteste vijfdeurs is er vanaf € 24.336 (de twee portieren kosten € 826) maar ziet door metaalkleur, elektronische airco, een lichtmodule, alarmsysteem, radio-CD, een multifunctioneel stuur en een snelheidsregelaar de vraagprijs oplopen tot € 27.078,29.