Voor wat het off-road gebruik van de Tucson betreft, zijn er op het dashboard twee knoppen voorzien: ‘4WD Lock’ en ‘TCS off’. Met ‘4WD Lock’ wordt de vierwielaandrijving vergrendeld en gaat de trekkracht in 50/50 verhouding naar beide assen. De vergrendeling schakelt uit boven 30 km/u, waarna de verdeling van het koppel tussen de assen automatisch wordt gestuurd. ‘TCS off’ helpt om op gladde ondergrond vooruit te komen door de tractiecontrole uit te schakelen. Het gemiddelde verbruik lag rond 8,9 l/100 km, wat correct is, doch het rijbereik bedraagt slechts +/- 550 km en dat is te weinig. Erg lastig vonden we de onbetrouwbare aanduiding van het nog resterende rijbereik. Ergens tussen 60 en 50 km floept het oranje verklikkerlichtje aan – er is geen akoestische waarschuwing – en kort daarna valt de berekening uit. Men heeft dus geen idee meer of men nog 50, 40, 30 of misschien maar 10 km verder komt. In landen waar de tankstations minder dik gezaaid zijn dan bij ons, of zelfs tijdens een weekenduitstap naar hartje Ardennen, kan dat een flinke portie paniek opleveren.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT 136pk Rijgedrag
De 2.0 liter 4-cilinder in lijn met 16 kleppen en common rail inspuittechniek kan het goed vinden met de Tucson. Hij toont geen spectaculaire cijfers - 136 pk vermogen en 305 Nm koppel – maar dat maximum koppel is wel tussen 1800 en 2500 tr/min paraat. Hij leent zich ideaal om rustig en zuinig te cruisen tegen 120 à 140 km/u, daarbij geholpen door de manuele 6-bak en standaard cruise control. In de 6e is de pit eruit en mag men veilig hernemen vergeten. Opvallend is het nadrukkelijk hoorbare gefluit van de turbo. Ook het windgeruis is altijd aanwezig, iets wat toe te schrijven is aan het grote frontale oppervlak en dus eigen aan alle SUV’s. De grote ‘holle’ interieurruimte van een SUV klinkt ook lawaaieriger dan deze van een break en sedan. Eveneens eigen aan dit type wagens is de neiging tot schommelen. Het koetswerk gaat als gevolg van een soepele ophanging en de erbarmelijk staat van onze Belgische wegen ook deinen tot dansen. Hyundai opteerde iets te nadrukkelijk voor een comfortafstelling van het onderstel.