Audi voert vóór alle actieve veiligheidsvoorzieningen, een stijve koetswerkstructuur aan. In tegenstelling tot de A8 en –voor het grootste deel- de nieuwe TT, is slechts 6 procent van het koetswerk uit aluminium vervaardigd. Een laag totaalgewicht stond niet in het lastenboek. 26% van alle onderdelen is vervaardigd uit staal van hoge sterkte, 32% zelfs uit staal met erg hoge of hoogste sterkte.
Vanzelfsprekend beschikt elke inzittende over een driepuntsgordel. Daarnaast zijn er frontale airbags met activering in 2 fasen, zij-airbags voor de voorste inzittenden en gordijnairbags. De voorzetels zijn uitgerust met actieve hoofdsteunen.
De elektronicawinkel opent met een zeer geavanceerd ABS-systeem. Dat herkent onder- en overstuur en omvat eveneens remassistentie. Een antislipregeling die ingrijpt op de remschijven en/of de motorsturing houdt de achtcilinder in het gareel. De stabiliteitscontrole werd voor de gelegenheid uitgebreid met roll over-stabilisatiefunctie. Overigens is voor alle elektronica een wegconfiguratie en een meer tolerante off-road-afstelling geprogrammeerd.