De Q7 is gebaseerd op de VW Touareg en de Porsche Cayenne, maar weet zich uiterlijk duidelijker te onderscheiden. Audi heeft ook de moeite gedaan onderstel en afmetingen aan te passen. Audi’s Q7 groeit tot 5,08m in de lengte, 1,98m in de breedte en 1,73m in de hoogte. Niet toevallig Amerikaanse maten, die het manoeuvreren in onze verkalkte Europese steden geen lachertje maken. Visueel weet de Q7 zijn grootte nochtans goed te maskeren. Een –optionele- complementaire kleur onderaan de koets zorgt zelfs voor een gestrekte uitstraling. Vooraan is de overhang minder dan een meter, wat samen de imposante en hoge single-frame grille een gedrongen uitstraling geeft.
Achteraan heeft de Q7 de inmiddels gekende haviksogen en zit het derde remlicht in de achtervleugel geïntegreerd. De dikke Audi etaleert z’n spierkracht ook met zichtbare uitlaatspruitstukken. Bij de benzine hebben die een diameter van 6 cm, bij de V8 is dat 10cm. De flank is getooid met een scherp afgelijnde vouw die oploopt. In combinatie met een relatief smalle glasstrook zorgt dan voor levendig –lees: dynamisch- uitzicht. Het alweer optionele 20-duims lichtmetaal van onze V8 vult de wielkasten goed op.