Het koetswerk van de derde MX-5 werd dankzij het doorgedreven gebruik van staal met hoge treksterkte 40% stijver dan voorheen. Dat merk je tijdens het rijden aan de nagenoeg gehele afwezigheid van trillingen in het voorruitframe, maar het dient uiteraard ook de veiligheid. Tot die ultrastijve basistructuur horen ook het voorruitframe en de achter de zitplaatsen opgesteld rolbeugels. Voor een betere gewichtsverdeling werden motor en versnellingsbak 13cm naar achteren geschoven. Het weggedrag vaart daar wel bij, maar het levert ook grotere kreukelzones op.
De veiligheidsuitrusting omvat uiteraard driepuntsgordels met spanners en spankrachtbegrenzer. Reeds op de vorige uitvoering hadden bestuurder en passagier recht op een frontale airbag, maar nu heeft Mazda ook plaats gevonden voor laterale plofkussens. ABS met een remkrachtverdeler is ook standaard. Tractie- en stabiliteitscontrole zijn standaard op de 2.0, maar optioneel op de 1.8. Echt verbolgen zijn we daarover niet, gezien de gezonde basis waarover het model beschikt. Beide systemen zijn anders bijzonder fijn afgesteld, waardoor hun werking nauwelijks opvalt.