De nieuwste oogst wordt afgeleverd met een 126pk sterke 1.8l benzinemotor onder de kap –gekoppeld aan een handbediende vijfbak. Erboven zit een andere benzinedrinkende viercilinder; die heeft een inhoud van 2.0l en puurt daar 160 paarden uit. Standaard wordt ook die gekoppeld aan een bak met vijf verhoudingen. Een zesbak is één van de extra’s die je krijgt als je bijbetaalt voor een Sport. Prijzen dan… er is een Mazda MX-5 vanaf € 21.699, met 1.8l uiteraard. Een beter aangeklede 1.8, Active, wisselt voor € 23.199 van eigenaar. De 2.0 is er met dezelfde uitrusting voor de psychologische prijs van € 24.999, terwijl de Sport op de testbank –die dan ook meteen recht heeft op airco- € 29.599 moet kosten. Exclusief € 450 voor de metaallak.
Mazda MX-5 2.0 Sport Inleiding
Toen Mazda in 1989 met de MX-5 voor de dag kwam, was het segment van de kleine roadster op sterven na dood. Van de Britse constructeurs die decennia lang de heerschappij hadden over het segment waren er zelfs een aantal aan ten onder gegaan. De rest is geschiedenis; de MX-5 sloeg in als een bom, Wereldwijd – en dus ook in Europa. De compromisloze, maar daarom niet onverfijnde tweezitter rondde in z’n tweede generatie (geïntroduceerd in 1998) in 2004 reeds de kaap van 700.000 stuks. Aan het concept werd sindsdien nauwelijks geraakt. De voornaamste zichtbare wijziging was nog het bannen van de klaplichten ten voordele van in de neus ingebouwde lichtunits. Met de derde generatie stoomt Mazda nu op richting 1 miljoen exemplaren. En er lijkt weinig reden om aan te nemen dat de nieuweling ook die barrière niet zal doorbreken. Aan het eind van z’n carrière waagde Mazda zich nog aan een gesloten coupé die nooit buiten Japan werd aangeboden. Van deze generatie volgt er met zekerheid nog een versie met een metalen klapdak. Die wordt op 20 juli in Londen voorgesteld en komt naast deze versie in de catalogus.