Toen Mazda in 1989 met de MX-5 op de proppen kwam, was het roadster-segment op sterven na dood. Het product werd, wellicht tegen de stoutste dromen van de Japanners in, een regelrechte hit. Intussen zijn er meer dan 700.000 stuks van geproduceerd. Deze derde generatie wordt een klein beetje groter, een tikkeltje zwaarder en een pak volwassener. De motoren – een 1.8 met 126pk en een 2.0 met 160pk- zijn krachtiger, de veiligheidsuitrusting (vooral op de tweeliter) een stuk completer. Bovenaal biedt de MX-5 vanaf € 21.699 enorm veel rijplezier. Sportieve elementen als een snedige besturing en pittige prestaties (zoals een spurttijd naar 100km/u van 7,9 seconden voor de 2.0 Sport) worden gecombineerd met een gezonde dosis comfort.
Als er al wat aan te merken valt, dan is het dat deze derde generatie té goed is, waardoor er wat sensaties verloren gaan. Het interieur is sowieso een opmaat ten opzichte van wat het model voorheen te bieden had. De ergonomie is op enkele details na onberispelijk, de materialen zijn zeer verzorgd en de vormgeving is sportief en stijlvol. Mazda heeft zich immers niet tot patserige hoeveelheden zilveraccenten laten verleiden. Alleen wat meer zijdelingse steun staat absoluut op de verlanglijst. De koets kan ook al bekoren; de strakke, klassieke basisvorm wordt deskundig gekruid met stijlvolle accenten zonder dat die gaan overheersen. Best verslavend, die MX-5.