De 1.8 TDCi levert 125 pk, maar ook een koppel van 320 Nm, wat we normaal slechts bij de tweeliters vinden. Bovendien is er nog de ‘overboost’-functie, die het max. koppel kortstondig – bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre – op 340 Nm brengt. Dat alles helpt om de S-Max rijprestaties te geven die weliswaar geen potten zullen breken, maar zeker niet ontgoochelen. Ford komt zijn belofte na: de S-Max rijdt niet als een ‘busje’, maar als een aangename, zelfs licht sportieve berline. De 1.8 TDCi gedraagt zich onverwacht dapper, zonder een racebeest te zijn, maar dat zal een S-Max koper ook niet verwachten. Tenslotte heeft Ford ook nog zoiets als een ST-modellengamma op stal staan.
Deze S-Max is knap zuinig, met minima tot 6,2 l/100 km en een realistisch gemiddelde van 7,2 l/100. Dat levert een rijbereik op van +/- 650 km. De S-Max vertoont een zeer goed bochtengedrag met weinig neiging tot overhellen. Hij stuurt prettig en voldoende direct. We vragen ons zelfs af of deze 1.8 TDCi die een hydraulische stuurbekrachtiging heeft, niet beter bedeeld is en preciezer stuurt dan de zwaardere versies waar Ford een elektrohydraulische bekrachtiging monteert. Ondanks het zijruitje vooraan, is het overzicht aan kruispunten of in scherpe bochten niet optimaal. Het overzicht op de snoet is problematisch, maar dat geldt voor heel wat moderne wagens.