De 4x4’s, terreinwagens of SUV’s moeten stoer ogen en hoog op hun poten staan, maar willen zich liefst niet meer vuil maken in een off-road situatie. Gekke tijden, waar menig marketeer bij de autogiganten een flinke kluif aan heeft. In het monovolumelandschap wil Ford zich laten opmerken met de S-Max, een volkomen nieuw model binnen het gamma en bovendien ‘made in Belgium’. In de aanloopfase voor de lancering, sprak het merk over een ‘SAV’ of ‘Sports Activity Vehicle’ en benadrukte dat de S-Max zich nestelt tussen de Mondeo (berline) en nieuwe Galaxy (een grote MPV). Met zijn S-Max beweegt Ford zich – voorlopig althans – in concurrentieloos terrein. Dat is uiteraard utopisch, maar strikt gesproken juist. Hij speelt in een hogere klasse dan de Opel Zafira, Renault Scénic en VW Touran, om slechts dit drietal te noemen, maar mag zich evenmin een ‘grote MPV’ noemen, want daar werpt Ford zelf de eveneens gloednieuwe Galaxy in de strijd tegen in hoofdzaak de Renault Espace, een, Chrysler Voyager of een VW Sharan.
Ford stelt zijn S-Max aan het Belgische publiek voor met twee benzinemotoren en evenveel diesels. Het benzineaanbod begint bij de 2.0i (145 pk) en eindigt bij de 2.5i (220 pk). Gezien de sportieve ambities die Ford koppelt aan dit nieuwe model, zouden we gerust nog wat meer pit verwachten, maar daar blijven we voorlopig op onze honger zitten. Twee diesels dingen om de gunsten van de kopers: een 1.8 TDCi, goed voor 125 pk en een 2.0TDCI diesel (136 pk en 340 Nm). Wij reden de kleinste diesel, gekoppeld aan het hoogste uitrustingsniveau, ‘Titanium’. De S-Max staat vanaf 25.600 euro bij de Ford-concessies.