De S-Max heeft het uiterlijk mee en dat stemt ons hoopvol. Temeer daar er bij het openen van de achterklep geen nare verassingen volgen. De klep zwaait hoog open, zodat ze zelfs voor iemand met lengtemaat 1,90 m een beschuttend afdak boven het hoofd biedt. In de koffer kan men minimaal 285 liter kwijt onder de hoedenplank, indien de optionele 7-zit configuratie werd besteld. De laadcapaciteit met 5 inzittenden bedraagt een royale 1051 liter en wanneer de achterbank – of middelste rij naargelang wat men bestelt – ook nog neerklapt en slechts twee inzittenden de vracht begeleiden, dan kan tot 2000 liter (!) gestapeld worden onder de daklijn. Uitstekende waarden. Op onze wagen was de optionele uitschuifbare laadvloer (€ 400) gemonteerd. Deze heeft 3 klikstanden en is best praktisch, al maakt zijn aanwezigheid het verborgen bergvak onder de koffervloer ontoegankelijk. De S-Max moet het zonder reservewiel stellen, maar heeft wel een ‘Conti Mobility Kit’ aan boord, wat staat voor een tas met daarin een compressor en een bus schuim. Deze redder in nood laat een redelijke indruk, maar het blijft in het geval van een lekke band altijd bang afwachten of dit soort noodoplossingen het ook echt wel doen...
Ford S-Max 1.8TDCi Exterieur
Het eerste wat opvalt bij de confrontatie met de S-Max is dat hij afstand neemt van het ellendige ‘busjes-beeld’, waar de meeste monovolumewagens zich ondanks talloze inspanningen van een leger designers niet van kunnen losrukken. Dit alleen al is een applaus waard aan het adres van Ford. Hoe de S-Max daar dan wel in slaagt? Door zijn ganse silhouet. Er is de relatief lage bouw – 1610 mm - in combinatie met de grote lengte – 4768 mm – en lange wielbasis: 2850 mm. Er is de sterk naar achter afhellende daklijn, uitlopend in een nog discrete, maar niet te overziene dakspoiler. Er is zijn tegen de gebruiken in, geen dakrails voorzien. De booglijn van het dak vinden we ook terug in de achterklep. De achterlichtblokken zijn hier om de hoeken gezet en halen hun vorm uit het zijaanzicht van de S-Max. Kijk ook naar de massieve bumper/schort achteraan, waar Ford het werk van de carrosserietuners alvast overbodig heeft gemaakt. We noemen ook de motorkap, die hier haar naam eer aandoet en helpt om een echte snoet te creëren, veeleer dan een uitstulping te zijn van de massieve cabine. Het radiatorrooster is sierlijk smal gehouden. De heldere koplampblokken tonnen hun technische inhoud en zijn volgens het actuele modebeeld in een punt uitlopend, diep doorgetrokken op de flanken. De 18” velgen met Continental SportContact 2 in maat 235/45 op onze testwagen, alsook de erg donkere beglazing voor de middelste en achterste zijruiten, accentueerden eveneens de gedrongen, sportieve look. Merk tevens de geprononceerde wielkasten op, die ook meer naar potentie verwijzen dan naar transportmiddel voor een halve voetbalploeg met chauffeur en verzorger.