Dodge Viper SRT-10 Interieur

Bekijk 21 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In het interieur is de Duitse degelijkheid, Latijnse frivoliteit of Britse charme van de concurrenten ver te zoeken. Je zou de Viper een no-nonsense stijl kunnen aanmeten, wat in wezen ook klopt, maar dat zou geen reden mogen zijn om een machine van deze prijsklasse en allure met plastics te bekleden die we de eerste de beste Lada niet toewensen. En ook de ergonomie is bedenkelijk. Maar voor je je daaraan kan ergeren, moet je eerst aan boord geraken. Onder een gesloten kap is de opening niet groot te noemen, en als de wagen reeds gereden heeft, moet je kost wat kost proberen de brede deurdorpel niet aan te raken. Immers, net onder het dunne kunststof loopt de uitlaatlijn.

Het zitmeubilair is voor uw korte dienaar voorzien van een te lang zitvlak. Als we dat storende detail vergeten, kunnen we gerust stellen dat de kuipjes briljant zijn. Het middenvlak is bekleed met Alcantara en de ruim bemeten zijdelingse steunkussens, die je als het ware in een houdgreep nemen, werden op hun beurt met leder getooid. Dat de rijhouding niet ideaal was, kunnen we de Viper nog vergeven. Overigens is het pedaalstel elektrisch verstelbaar, en laat het stuur zich manueel op een andere hoogte zetten.

De ronde dashboardklokken ontkomen niet aan de kritiek op afwerking en kwaliteit. Anderzijds valt er op de afleesbaarheid niets aan te merken. Het recept was met een witte wijzerplaat, zwarte letters en rode naalden ook moeilijk om zeep te helpen. Rechts van het stuur leveren naar de bestuurder georiënteerde wijzertjes informatie over bedrijfstemperatuur, oliedruk en batterijvoltage.

Hoewel de Viper over airco beschikt én dakloos is, strekt het rijden in hoge temperaturen niet tot aanbeveling. We deden het noodgedwongen wel. Omdat de uitlaatlijn op enkele centimeter van je linkerbeen loopt en je aan de rechterzijde een enkel voor de schijn geïsoleerde middentunnel hebt, loopt de temperatuur bliksemsnel op. Door de deurluidspreker stroomt een verzengende hitte de voetholte in, de warmte dringt in het zetelframe en de metalen ring rond de versnellingspook haalt temperaturen die je blaren kunnen opleveren. De klimaatregeling biedt nutteloos weerstand. Tijdens onze test werd de Viper zo heet dat de deur- en raamrubbers smolten...

Naast enige vrijwel onbruikbare opbergruimte in het interieur, biedt de Viper een kofferbak met een inhoud van 240l. Net genoeg voor de weekendbagage van twee personen. Meer kan je bij een dergelijk voertuig toch niet verwachten?

Geef commentaar
comments by Disqus