Wanneer de originele Viper in onze contreien gelanceerd werd, kreeg de ultieme Amerikaanse ‘muscle car’ het Chrysler logo opgespeld. Een staaltje idioot product placement dat DaimlerChrysler nu weer rechttrekt, al was het maar omdat het merk Dodge de Europese markt weer wil inpalmen. Een model als de Viper kan dan een cruciale rol spelen in de opbouw van het imago. Inmiddels is deze SRT-10, waarbij het eerste deel staat voor Street Racing Technology (de op performantie ingestelde afdeling die de Viper bedacht) en het tweede een verwijzing is naar de cilinderinhoud, in wezen aan z’n tweede generatie toe. Beter doordacht, maar nog steeds even politiek incorrect als voorheen. De Viper houdt desnoods een hele buurt wakker, jakkert het asfalt naar andere dimensies en figureert in de nachtmerries van elk zichzelf respecterend lid van de groene partij. Gevoelige lezers kiezen nu best voor een andere test.
Ook dit nog; de Viper kost € 113.700. Exoten met ronkende namen van dichterbij huis heb je voor die prijs ook, maar weinigen zijn zo exclusief als deze Dodge. Opties zijn er omzeggens niet.