We kunnen het al lang niet meer tellen hoe vaak we de 2.0 TDI diesel al gereden hebben in een product uit het VW Concern. Bij haast elke toepassing slaagt hij er gek genoeg in om zich weer anders te laten voelen. Van de A4 Cabrio maakt hij geen sportieve sprinter, maar wel een vrolijk vlotte reisgezel. Zijn kwaliteiten liggen eerder in de soepelheid, wat leidt tot goede hernemingen. Daarbij helpt de vlot schakelende 6-bak ook een handje. Met de 2.0TDI onder de kap trekt de A4 Cabrio zich zowel op de snelweg naar de vakantiebestemming als op de lokale kronkelwegen goed uit de slag. Thuis mort hij evenmin bij de dagelijkse portie fileleed of stadsgeslenter. Zelfs het geluid van deze dieselaar met pompinjectoren valt hier goed mee, wat zeker in een cabrio niet onbelangrijk is. Anderzijds ligt het verbruik met gemiddeld 7,8 l/100 km zowat 1,5 l /100 km hoger dan bij een A6 met zelfde motor! Met de 70 l tank blijft het rijbereik behoorlijk.
De A4 Cabrio biedt een zeer goede stijfheid. Het weggedrag is aangenaam en goed voorspelbaar, waarbij het ontwerp veeleer op comfort mikt dan op sportief scheurwerk. Het stuur – het optionele sportstuur in onze testwagen – heeft een aangename diameter en velgdikte en is bekleed met greepvriendelijk leder. Het ligt goed in de hand en is prettig direct. Hinderlijk vonden we dat de centrale armsteun vooraan te ver boven de handrem uitsteekt, zodat de bediening ervan wordt bemoeilijkt.