Als alle extra koetswerkcentimeters nauwelijks in het interieur tot uiting komen, waar worden ze dan wel voor gebruikt? Juist; voor de veiligheid. Net als z’n grote broer 407 heeft de 207 een voetgangervriendelijke neus. Op de 407 hebben de ingenieurs zich nog stevig miskeken, want de berline scoort niet wezenlijk beter dan een ander model, maar de knuffelfactor van de 207 ligt wél een stuk hoger. Het levert meteen drie voetgangersterren in de EuroNCAP-tests op. Peugeot gaat er prat op dat de nieuwe structuur, waarvan het voorste blok gebruik maakt van een dubbele structuur om de krachten beter om het passagierscompartiment te leiden, ook schokken boven de EuroNCAP-normen kan incasseren. In combinatie met driepuntsgordels op alle zitplaatsen (waarvan vier met een spankrachtbegrenzer) en zes airbags levert het Peugeot de maximale score voor de bescherming van volwassen inzittenden op. Standaard ISOFIX bevestigingspunten helpen om ook de score voor de kinderen op vier sterren te brengen.
De actieve systemen omvatten op de basisversies enkel een ABS dat voorzien is van een elektronische remkrachtverdeler. Sommige versies, waaronder onze testwagen, zijn uitgerust met een stabiliteitscontrolesysteem. Het is uitschakelbaar, maar omdat Peugeot het ook al niet kan laten bemoeiziek te zijn, schakelt het zichzelf bij 50km/u terug in. Als je dan al eens wat sportiever wil rijden –met onze motorversie is dat evenwel zo goed als onmogelijk- dan smoort het systeem die aspiratie wel.