De extra centimeters komen vooral de veiligheid ten goede. De stevige (en helaas ook zware-) structuur wordt bijgestaan door ten minste zes airbags en ABS. ESP is er op de hogere uitrustingsniveaus. De 69pk sterke instapdiesel heeft aan de bijna 1.2 ton zware 207 een te grote kluif. De acceleraties zijn ronduit enerverend traag. Dat de 1.4l betrekkelijk zuinig en stil is, is wat ons betreft een druppel op een hete plaat. De besturing is een tikkeltje onthecht, licht bekrachtigd en daardoor handig in de stad en het weggedrag toont zich voorspelbaar. De ophanging die bij een eerste aanblik uitstekend leek, stelt teleur wanneer ze drempels wordt voorgeschoteld. We zijn van de Fransen beter gewend. De 207 is er vanaf € 11.950 en kost in een vergelijkbare motorversie zo’n € 1.500 meer dan de 206. De conclusie in één zin? Een 206 kopen, nu het nog kan.
Peugeot 207 1.4 HDi Conclusie
Wie de 207 naast de immens succesvolle 206 ziet (die daarom ook nog even in productie blijft), kan niet om de immense -20cm- groei van het koetswerk. Het is een feit dat concurrenten als de Toyota Yaris en Renault Clio tijdens hun laatste evolutie ook fiks groter werden. Deze groeischeut lijkt dus vooral een antwoord op keuzes van de competitie, maar we betwijfelen of de consument daarop zit te wachten. Die kon immers altijd al een 307 kiezen. Het nieuwe, verzorgd aangeklede interieur is desondanks nauwelijks groter dan voorheen. Het voelt evenwel ruimer aan, omdat het breder en hoger is, waardoor de ruimte optimaler wordt benut. De koffer heeft een inhoud van 270l, 25l ruimer bij de 206. Het uiterlijk trekt Peugeot’s gekende stijl door, zij het robuuster en minder frivool en sympathiek dan de 206.