Het kleinste kind weet onderhand wel dat een gamma bij BMW slechts compleet is als de heren van M zich er nog eens mee beziggehouden hebben. Maar bij de Z4 heeft dat even geduurd, tot na de eerste facelift zelfs. En nu de Z4 er eindelijk is met een M, wordt hij wellicht binnen de kortste keren overschaduwd door de Coupé, omdat die koetswerkvorm nu eenmaal intrinsieke voordelen biedt als het om sportiviteit gaat. Toch lieten we ons de week met de M Roadster welgevallen. Een 3,2l zescilinder met 343pk in een kleine, open tweezitter. Dat kan niet anders dan lekker smaken… al is de prijs wel een zure appel om door te bijten; voor minder dan € 61.700 krijg je er geen mee naar huis. En dan heb je de onvermijdelijke opties natuurlijk nog… bij onze testwagen goed voor nog eens € 8.320. Het totaal is al gauw het dubbele van pakweg een Honda S2000, die ook dolprettig is. BMW gebruikt de Z3 M Roadster – voorgesteld in 1997 en in productie tot 2002 – als leidraad. Daar werden er iets meer dan 15.000 van aan de man gebracht.
Als u alleen valt voor de lijnen van de Z4, kan u de krachtbron ook wat bescheidener houden. De drieliter levert 265pk. Het gamma omvat na een eerdere herschikking ook twee 2,5-liters, met vermogens van 218 of 177pk en helemaal onderaan vinden we een 2.0i die 150 paarden op stal heeft.