Maar eerst wat over de prijzen; de goedkoopste Caliber uit de catalogus is er ééntje met een 1.8l benzinemotor. Een naar Amerikaanse normen piepklein motortje dat volgens diezelfde normen een zeer dapper vermogen van 150pk uitbraakt. U kan hem op de oprit parkeren, wat geheid niet onopvallend voorbij zou gaan, vanaf € 15.900. Als je tegenwoordig een Peugeot 207, Renault Clio, Opel Corsa of VW Polo leuk aankleedt komt je daar niet mee toe. Erboven wordt een nauwelijks krachtiger tweeliter benzine (met 156pk) geparkeerd. Die kost minstens € 19.400, maar heeft een CVT-automaat en zit wat dikker in de uitrusting (want SE in plaats van S). Dieselen kan vanaf € 18.400 als S. Maar natuurlijk verdraagt ook de Caliber wat aankleding. En zo komt het dat de basisprijs van de ‘onze’ SXT Sport, inclusief Airco, CD-wisselaar in het dashboard, 18-duims velgen, een audiosysteem met 9 luidsprekers, zichzelf naar € 22.000 bombardeert. Zelfs € 22.500 inclusief metaallak. Let wel, dat is nog steeds behoorlijk scherp voor iets dat zo imposant oogt als de Caliber…
Dodge Calilber 2.0 CRD Inleiding
Voor wie zowat de grootste reclamecampagne uit de sector sinds jaren gemist zou hebben zeggen we het nog maar eens; Dodge is back! DaimlerChrysler wil in ander werelddelen, Europa incluis, meer Amerikaanse producten afzetten. Met de Caliber, die intussen uit z’n container is gebroken, gaat het merk frontaal in de aanval. De wapens zijn een aparte look, een origineel concept, aan de Europese markt aangepast motoren én een scherpe prijs. Zo’n hoop geafficheerde troeven op een hoopje schreeuwt gewoon om een uitgebreide test. We deden het met de Caliber die in ons dieselgek land wellicht het best verkoopt; de 2.0 CRD.