De veiligheidsuitrusting is correct, zeker bij de diesel omdat die steeds ESP meekrijgt terwijl dat op de benzineversies nog niet verkrijgbaar is. De diesel is eerder brutaal, maar weet met z’n standaard zesbak het 1,4 ton zware koetswerk verassend vlot door het verkeer te stuwen. De tweeliter van VW-origine springt daarbij betrekkelijk zuinig met brandstof om. De ophanging is op comfort gericht en daarom niet steeds even efficiënt als die van Europees blik. Het voornaamste knelpunt van de diesel is evenwel z’n prijs; € 18.400 is al een stuk boven de prijs van de instapper. En we willen de Caliber juist z’n tekortkomingen – de materiaalkeuze voorop – door de vingers zien omwille van z’n prijs. Daarom lijkt de 1.8 benzine de meest homogene keuze.
Dodge Calilber 2.0 CRD Conclusie
De Amerikanen lonken (weer eens) naar de Europese markt. DaimlerChrysler wil het nu eens met Dodge proberen. Het gedroomde middel is de Caliber, die een frisse kijk biedt op het vaak saaie middensegment. Het eindproduct verenigt trekken van een vijfdeurs, een SUV en een monovolume in een stoer ogende koets. Origineel, opvallend, niet bijster fijn geassembleerd, maar voor een vanaf-prijs van amper € 15.900 wel opvallend ruim. Hoewel het interieur haast volledig bestaat uit goedkoop ogend plastic, is het de troefkaart van de Caliber. Het biedt immers ruim plaats aan vijf inzittenden en bulkt van de handige opbergmogelijkheden. En natuurlijk kan je ook gewoon de koffer volstouwen, die slikt minstens 524l.