Om tot het onderstel van de Roomster te komen, lijmt de constructeur de voortrein en motoren van de Fabia aan de achtertrein van Golf. Onder de kap van onze testwagen zit een 1.4 TDI met 80pk en driecilinders. Dat is een carnivoor die voor het minste aan het briesen gaat (waar blijven de compacte viercilinders bij VAG?) en al dat gebrul maar matig omzet in beweging. Je moet al stevig in de vijfbak roeren, wil je in de opgegeven 14,7 tellen naar 100 accelereren. De topsnelheid van 165km/u is wel puik, maar naast de kwestie. Dat we van frustratie niet het kunstleder van de stuurvelg vraten, heeft te maken met de sfeer die in de Roomster heerst. Om een moeilijk te duiden reden kan je de guitige kamerauto z’n tekortkomingen makkelijk door de vingers zien.
Daarenboven wist Skoda voor de Roomster niet alleen een ophangingscompromis te vinden dat in alle comfort ook nog voldoende communicatief is, maar stuurt de Tsjech ook prettig. Op de limiet is onderstuur onvermijdelijk, uiteraard. En toch gaat de koets wat snediger de voorwielen achterna dan we van het merk gewend zijn. Een hele opsteker. Van de remmen hoef je geen mirakels te verwachten; die doen hun job zonder meer. Zuinigheid is wel een troef van de kleine driepitter. In de gemengde cyclus jaag je er met een verderlichte voet slechts 5,1l/100km door. Je moet je al Schumacher wanen wil je ooit op 10l uitkomen.