De Roomster zag het levenslicht in 2003 toen het origineel ogende concept als studie werd voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt. Skoda toonde zich ermee van z’n meest originele en inventieve kant, want het was voor het eerst dat het de organenbank van VW gebruikte voor een concept waarvoor binnen het grote Volkswagen – Audi – concern geen directe concurrent te vinden was. Zoals bekend hanteert de groep zeer strikte ontwikkelingscriteria en moeten de constructeurs het rooien met de onderdelen die voor handen zijn. Skoda lijmt daarom de voortrein van de Fabia (lees : Polo) aan de achtertrein van de Octavia (Golf). De motoren tussen de voorwielen kennen we dan ook uit de kleine Skoda. Er is keuze uit een 1.2l benzine met 64pk, een 1.4 met 86pk en een 1.6 met 105pk. De diesels omvatten twee 1.4l driecilinderversies met een vermogen van 70 dan wel 80pk en een 105pk sterke 1.9TDI viercilinder. De beschikbare uitrustingsniveaus zijn Go (enkel voor de 1.2), Classic, Ambiente en Elegance.
Het prijskaartje start bij een zeer redelijke € 11.990 voor de instapper met benzinemotor. En de duurste benzine tikt af op € 17.990. De diesels zijn meteen een stuk duurder; de 70pk driecilinder is er vanaf € 14.440 terwijl de duurste telg op € 19.290 wordt afgerekend. We reden met een 80pk sterke 1.4 TDI in de rijk uitgeruste Elegance uitvoering. Die staat in de catalogus voor € 18.290 maar werkt zich in de optielijst op tot € 20.500.