De voortrein van de Fabia wordt gecombineerd met de achtertrein van de Golf, wat de Roomster een atypische voetdruk oplevert. De motoren zijn afkomstig van de Fabia en dat is in het geval van deze matig presterende maar vooral luidruchtige en niet bepaald trillingsarme driecilinder 1.4 TDI met 80pk niet de beste zaak. Gelukkig stuurt de Roomster prettig, waardoor we de eerdere tekortkoming willen wegzalven. Het interieur zelf blinkt uit in moduleerbaarheid. De achterbank is in drie delen aanpasbaar, de koffer is riant (minimaal 450l) en als je wat dieper in je buidel tast kan je het volumemodel met tal van leuke extra’s uitdossen. Hou wel je geldbeugel in de gaten want het prijskaartje kan aardig aandikken. Zo zit onze testwagen met € 20.500 al ver van de basisdiesel die voor € 14.440 van eigenaar wisselt.
Skoda Roomster 1.4 TDI Conclusie
De tijd dat de eens prestigieuze Tsjechische autobouwer Skoda het Sowjet-juk van zich afwierp, revalideerde onder de vleugels van VW en bezwaarlijke karaktervolle automobielen tot leven wekte, lijkt voorbij. Met de Roomster bouwt Skoda immers voor het eerst een product waarvoor binnen de groep geen kant-en-klare concurrent te vinden is, en gaat het merk op zoek naar een eigen identiteit. De nieuwe designtaal zal in de nieuwe producten van de constructeur nog verder evolueren. De Roomster onderscheidt zich door z’n stilistisch gescheiden bestuurdersgedeelte en het ruimtelijk opgevatte passagierscompartiment duidelijk van de massa.