Seat heeft de afgelopen decennia behoorlijk wat watertjes doorzwommen. Het merk van Fiat-clonen en goedkope VW-derivaten lijkt nu z’n draai gevonden te hebben in de sportieve hoek van de markt. Dat is de vormgeving van de jongste generatie duidelijk aan te zien, maar het schept ook verwachtingen. Die zou de Leon FR (Formula Racing) moeten kunnen inlossen. Er is een 2.0 TFSI benzine met 200pk, maar die brengt in ons land z’n leven door in de schaduw van de 2.0 TDI met 170pk en 350Nm. De prijs is in elk geval een pluspunt; de diesel is er al voor € 24.790. Het gros van de concurrenten, inclusief die binnen de VAG-groep tikken hoger af. Nochtans is niet echt beknibbeld op uitrusting, waarvan ons enkel de geheel in stof uitgevoerde sportzetels – die overigens wel uitstekend steunen – bijblijven.
Na een eerste gesmaakte kennismaking was het vooral uitkijken naar de reacties van de ophanging en het gigantische 18-duims lichtmetaal op pokdalig Belgisch wegdek. En hoewel de demping geen duimbreed toegeeft, wordt het weggedrag zelden of nooit door schrikreacties gecompromitteerd. De demping is zelfs efficiënt en behalve op de limiet – waar toch weer onderstuur de kop op steekt – volgt de voortrein gedwee de stuurinput. Wie schokvrij wil rijden is natuurlijk niet aan het juiste adres…