De 211pk sterke drieliter V6 diesel etaleert een indrukwekkend koppelverloop dat hem tussen 1.400 en 3.250 een reserve van liefst 450Nm oplevert. Zelfs in combinatie met de foutloos schakelende Tiptronic zestrapsautomaat – die toch wat tienden inlevert op de handgeschakelde versie – resulteert dat nog steeds in sprinttijd van 7,8 seconden en een topsnelheid van 230km/u. Spijtig dat Audi het niet nodig vond de werkijver van de motor meer uit het interieur te houden. We kennen in deze klasse stillere wagens. Geheel in lijn met het karakter van de auto, zijn het vooral de tussenacceleraties die opzien baren. En dankzij de quattro aandrijflijn, is het nooit zoeken naar grip. Omwille van de voorspelbaarheid opteerde quattro niet zo lang geleden om een beetje minder vermogen naar de achteras te sturen. Een betreurenswaardige beslissing omdat de auto daardoor minder snedig stuurt, en de elektronica sowieso toch op de loer ligt om overstuur in de kiem te smoren. Je kan ‘idiot-proof’ te ver drijven…
De Allroad is steeds voorzien van een Pneumatische ophanging. Die geeft de bestuurder de keuze tussen een comfortabele stand, een dynamische instelling of de Allroad-functie die de koets merkbaar hoger boven de ondergrond verheft. De grondspeling en demping is telkens specifiek, maar je kan de keuze ook aan de Allroad overlaten. Die analyseert daarvoor het rijgedrag. Een lift-functie moet bij zeer lage snelheden de mogelijkheid bieden grote hindernissen te overwinnen. De Allroad doet dan ook exact wat hij belooft: op een onverharde weg komt hij probleemloos vooruit. Meer moet je niet doen, daarvoor zijn de overhangen ondanks een maximale bodemvrijheid van 18,5cm (Lift) te groot. Op het onverhard moet je overigens ook je snelheid in de gaten houden, anders selecteert de Allroad automatisch een andere ophangingsinstelling en is de kans dat je schade rijdt reëel. Betuttelend… De filtering is dan weer indrukwekkend, de ophanging is op geen inefficiëntie te betrappen en zelfs de dynamische instelling garandeert nog steeds hoge comfortniveaus.
De Allroad is steeds voorzien van een Pneumatische ophanging. Die geeft de bestuurder de keuze tussen een comfortabele stand, een dynamische instelling of de Allroad-functie die de koets merkbaar hoger boven de ondergrond verheft. De grondspeling en demping is telkens specifiek, maar je kan de keuze ook aan de Allroad overlaten. Die analyseert daarvoor het rijgedrag. Een lift-functie moet bij zeer lage snelheden de mogelijkheid bieden grote hindernissen te overwinnen. De Allroad doet dan ook exact wat hij belooft: op een onverharde weg komt hij probleemloos vooruit. Meer moet je niet doen, daarvoor zijn de overhangen ondanks een maximale bodemvrijheid van 18,5cm (Lift) te groot. Op het onverhard moet je overigens ook je snelheid in de gaten houden, anders selecteert de Allroad automatisch een andere ophangingsinstelling en is de kans dat je schade rijdt reëel. Betuttelend… De filtering is dan weer indrukwekkend, de ophanging is op geen inefficiëntie te betrappen en zelfs de dynamische instelling garandeert nog steeds hoge comfortniveaus.